dinsdag 21 augustus 2012

Wizwijs

Wij zijn dit schooljaar begonnen met een nieuwe rekenmethode: Wizwijs. Voor mij als ib-er is het belangrijk om te weten hoe de methode in elkaar zit en hoe leerkrachten en leerlingen ermee werken. Om dit te weten te komen en ook om het te ervaren ga ik veel de groepen in.
Vandaag heb ik meegedraaid met de rekenles in groep 4. Voor het begin van de rekenles liet Kay-dee zijn prachtige verenverzameling zien.


Na de instructie van juf Gwynn ben ik met een groepje gaan werken aan de instructietafel. Het onderwerp van de les was dubbelen en halveren. Aan het begin van groep 4 wordt met dit soort sommen al gewerkt met getallen boven de 20: wat is de helft van 24, wat is het dubbele van 11. Tot 20 lukken de sommen goed maar boven de 20 zijn de sommen voor veel kinderen nog moeilijk.

Na de rekenles in groep 4 ben ik naar de rekenles in groep 5 gegaan. Daar was het onderwerp van de les klokkijken. Het was een heel gevarieerde les: hoe staan de wijzers van de klok om kwart over vier, om 2.30 uur, om 15.15 uur, hoe lang duurt de rekenles die begint om 8.30 uur en eindigt om 9.30 uur. Ik heb gewerkt met een groepje dat op de vide probeerde dit soort sommen zelfstandig te maken. Als ze vragen hadden dan konden ze bij mij terecht.

Na de pauze heb ik met een leerling uit groep 8 individueel gewerkt met Wizwijs.

Het starten met een nieuwe methode vraagt heel wat van de leerkrachten en de leerlingen. Het is een heel andere manier van werken. Daar moeten we allemaal nog aan wennen. Maar ik heb er vertrouwen in dat dit goed gaat komen. We zijn ook begonnen met het inrichten van een centrale rekenkast waarin we de materialen gaan bewaren die we in de verschillende lessen nodig hebben. Het handelen met de materialen is een belangrijk onderdeel van Wizwijs.

2 opmerkingen:

  1. Het is idd een hele onderneming weer, zo'n nieuwe methode. Super dat je in alle klassen kan meekijken/meehelpen en proeven hoe het gaat.
    Volgens mij is het wel een leuke methode echt van 'nu'.

    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 15 November is er een ouderavond over rekenen. Dan hoor je er meer over, Astrid.

      Verwijderen